måndag 6 april 2015

Unthinkable (2010)

 


"Unthinkable" är en nervig thriller om hur långt myndigheterna kan gå för att få ut information ur en terrorist som hotar att spränga atombomber i ett antal storstäder. Samuel L Jackson spelar en expert på "förhörsmetoder", dvs tortyr. Han är riktigt stabil i denna film. Carrie-Ann Moss spelar en FBI chef på mellannivå som tror sig ha ett rent samvete och koll på vad de får och inte får göra. Michael Sheen spelar Younger/Mohammad, en amerikansk ex-elitsoldat som konverterat till islam och som hotar med att spränga tre atombomber i storstäder i USA.


Detta är inte en actiondängare a la Jack Bauers "24". FBI/CIA/HS får snart tag på Younger. Filmen handlar inte om jakten på den skyldige, nej detta är ett kammarspel, mer en dramathriller än en actionthriller. Olika myndighetspersoner, militären, CIA och FBI är mest hela tiden oense om hur långt Samuel L Jackson's "H" får gå. Det är också en "kampen mot klockan"-film. Desto närmare tiden för att bomberna ska smälla man kom mer desto mer drastiska metoder tas. Quelle spectaculaire! Detta blev ju ganska spännande. Jag kan nästan lova att om du börjar titta på filmen lär du inte stänga av när det är som mest spännande. Hur långt kommer de gå? Hur kommer detta sluta?

Det närmaste jag kan komma i jämförelse är tv-serien "Homeland". Som en homage till serien heter Carrie-Ann Moss karaktär Agent Brody till och med.


En svaghet med filmen är att de kunde varit lite bättre på att förklara Youngers plan. Han måste ju ha förstått att alla hans krav aldrig skulle uppfyllas. Men ändå fick man en känsla av att han tyckte sig vinna. Var var hans "end game"? Nåja, detta var inte det viktiga i filmen så det drar inte ner så mycket.

Nej, detta var härligt överlag. En spännande thriller och några tänkvärda "omöjliga" situationer. Jag "höll" dock på Jacksons "H" mest hela tiden. Japp, det gjorde jag. Men jag kan samtidigt verkligen säga att jag är glad att det finns andra som gör det jobbet för oss. Skulle inte vilja vara i varken Youngers (duh!) eller H's ställe.

Jag ger "Unthinkable" tre starka argument av fem möjliga.

Betyg: 3/5 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar